Οι προσπάθειες του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας και του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας να στρέψουν τους καταναλωτές στην αγορά ντόπιων, ή πάντως ελληνικών, προϊόντων, φαίνεται πως έχουν αρχίσει να αποδίδουν. Περισσότερο από ποτέ έχει γίνει συνείδηση στους πολίτες η ανάγκη να στηρίξουν την ελληνική αγορά. Οι Καλαματιανοί αναζητούν πλέον τοπικά και φθηνά αγαθά, αν και παραδέχονται πως η οικονομική κρίση, τα συνεχή χαράτσια και η καθημερινή ανασφάλεια, διαμορφώνουν ένα μέρος των επιλογών τους βάσει των προσφορών, συνήθως σε πολυκαταστήματα, προϊόντων κάθε άλλο παρά ελληνικών.
Παράλληλα, ένα σημαντικό ποσοστό εμπόρων της πόλης προσφέρουν στα καταστήματά τους ελληνικά προϊόντα, ενισχύοντας την τάση και ελπίζοντας σε ανάκαμψη.
Τα λουκέτα που πληθαίνουν απελπιστικά, οι πελάτες που συνεχώς μειώνονται και οι δυσβάστακτες οικονομικές υποχρεώσεις, περιγράφουν ωστόσο τη χειρότερη φάση στην πορεία της μεσσηνιακής εμπορικής δραστηριοποίησης.
«Πριν αγοράσουν μας ρωτάνε: Είναι ελληνικό;»
Σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (ποσοστό 88%) έχει αναγκαστεί να αλλάξει την τελευταία διετία καταναλωτικές συνήθειες, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen. Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 25%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ). Ένα στα πέντε προϊόντα που γεμίζουν το καλάθι της νοικοκυράς είναι σήμερα ιδιωτικής ετικέτας, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό αύξησης 30%. Το 63% των Ελλήνων στρέφεται πλέον σε φθηνότερα προϊόντα και οικονομικές συσκευασίες, ενώ το τουλάχιστον 70% δηλώνει πως επηρεάζεται από τις εκπτώσεις και τις προσφορές, σε συνδυασμό με την ποιότητα. Οι καταναλωτές με τους οποίους μιλήσαμε επιβεβαιώνουν την εικόνα, τονίζοντας ωστόσο πως πρώτο ρόλο στις επιλογές τους παίζει η εντοπιότητα.
Η κα Χαρίκλεια, μητέρα και γιαγιά, ασχολείται με τα οικιακά. «Όλα τα υπολογίζουμε πλέον. Έχουμε σφίξει πολύ το ζωνάρι. Είναι… σχεδόν άδειο το καλάθι της νοικοκυράς», λέει. «Αλλά προσπαθώ να προτιμώ τα ελληνικά προϊόντα. Ντόπια και φρέσκα, αυτή είναι η επιλογή μου. Όσον αφορά στα τρόφιμα, φρούτα και λαχανικά, μόνο ελληνικά. Αν και ομολογώ, πριν αγοράσω κάτι, λαμβάνω υπόψη μου τις προσφορές, πού θα το βρω φθηνότερο, ειδικά όταν πηγαίνω στο σούπερ μάρκετ».
Τριάντα πέντε ετών, ιδιωτική υπάλληλος και μητέρα δυο μικρών παιδιών, η Νίκη Μανιατοπούλου δηλώνει πως προσπαθεί να αγοράζει ελληνικά, αλλά… «δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, για τις περισσότερες αγορές πάμε στο σούπερ μάρκετ, που είναι φθηνότερα. Από την άλλη, δεν μπορείς να λες συνεχώς όχι στα παιδιά. Κάποιο χατίρι θα τους κάνεις. Και τα… χατίρια είναι κυρίως διαφημιζόμενα παιχνίδια και γλυκά, που είναι εισαγόμενα ή από πολυεθνικές. Έχουμε κλείσει την τηλεόραση για να μη… βλέπουν τις Σειρήνες, αλλά με τόσα φυλλάδια προσφορών όλο και κάτι θα μας ζητήσουν».
Το 95% των προϊόντων στο παντοπωλείο της Αθανασίας Παναγοπούλου είναι ελληνικά, με προτίμηση στα εποχικά μεσσηνιακά προϊόντα.
«Στο κατάστημά μας σπάνια θα πουλήσουμε προϊόντα εισαγωγής, και μόνο όταν είναι ανάγκη, όταν αντίστοιχα δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά», λέει η κα Παναγοπούλου. «Το τελευταίο διάστημα, οι πελάτες μας προτιμούν ελληνικά και μάλιστα μεσσηνιακά, ενώ όλο και περισσότερο στρέφονται σε προϊόντα χύμα. Ψάχνουν πλέον το ελληνικό. Έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη να στηρίξουν τη χώρα, τους Έλληνες παραγωγούς και, πριν αγοράσουν, μας ρωτάνε: “Είναι ελληνικό;”. Αναζητούν, βέβαια, πάντα τις προσφορές. Έχοντας λιγοστά χρήματα να ξοδέψουν εκτιμούν περισσότερο από ποτέ τη σχέση ποιότητας και καλής τιμής».
«Πλέον, οι πελάτες κοιτάνε πρώτα τις προσφορές», μας είπε ο Ιωάννης Λαφαζάνος του επώνυμου καταστήματος υποδημάτων. «Πιστεύω να αλλάξει λίγο το κλίμα –και τώρα με την ορκωμοσία της νέας κυβερνήσεως- γιατί είναι κυρίως ψυχολογικό το πρόβλημα. Ευελπιστούμε στις γιορτές που πλησιάζουν για να ανοίξει λίγο η δουλειά. Δε βοήθησε και ο καιρός φέτος. Μόλις σήμερα άρχισαν τα πρώτα κρύα, μέχρι χθες ήταν ακόμα καλοκαίρι».
'Θάρρος΄
Παράλληλα, ένα σημαντικό ποσοστό εμπόρων της πόλης προσφέρουν στα καταστήματά τους ελληνικά προϊόντα, ενισχύοντας την τάση και ελπίζοντας σε ανάκαμψη.
Τα λουκέτα που πληθαίνουν απελπιστικά, οι πελάτες που συνεχώς μειώνονται και οι δυσβάστακτες οικονομικές υποχρεώσεις, περιγράφουν ωστόσο τη χειρότερη φάση στην πορεία της μεσσηνιακής εμπορικής δραστηριοποίησης.
«Πριν αγοράσουν μας ρωτάνε: Είναι ελληνικό;»
Σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (ποσοστό 88%) έχει αναγκαστεί να αλλάξει την τελευταία διετία καταναλωτικές συνήθειες, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen. Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 25%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ). Ένα στα πέντε προϊόντα που γεμίζουν το καλάθι της νοικοκυράς είναι σήμερα ιδιωτικής ετικέτας, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό αύξησης 30%. Το 63% των Ελλήνων στρέφεται πλέον σε φθηνότερα προϊόντα και οικονομικές συσκευασίες, ενώ το τουλάχιστον 70% δηλώνει πως επηρεάζεται από τις εκπτώσεις και τις προσφορές, σε συνδυασμό με την ποιότητα. Οι καταναλωτές με τους οποίους μιλήσαμε επιβεβαιώνουν την εικόνα, τονίζοντας ωστόσο πως πρώτο ρόλο στις επιλογές τους παίζει η εντοπιότητα.
Η κα Χαρίκλεια, μητέρα και γιαγιά, ασχολείται με τα οικιακά. «Όλα τα υπολογίζουμε πλέον. Έχουμε σφίξει πολύ το ζωνάρι. Είναι… σχεδόν άδειο το καλάθι της νοικοκυράς», λέει. «Αλλά προσπαθώ να προτιμώ τα ελληνικά προϊόντα. Ντόπια και φρέσκα, αυτή είναι η επιλογή μου. Όσον αφορά στα τρόφιμα, φρούτα και λαχανικά, μόνο ελληνικά. Αν και ομολογώ, πριν αγοράσω κάτι, λαμβάνω υπόψη μου τις προσφορές, πού θα το βρω φθηνότερο, ειδικά όταν πηγαίνω στο σούπερ μάρκετ».
Τριάντα πέντε ετών, ιδιωτική υπάλληλος και μητέρα δυο μικρών παιδιών, η Νίκη Μανιατοπούλου δηλώνει πως προσπαθεί να αγοράζει ελληνικά, αλλά… «δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, για τις περισσότερες αγορές πάμε στο σούπερ μάρκετ, που είναι φθηνότερα. Από την άλλη, δεν μπορείς να λες συνεχώς όχι στα παιδιά. Κάποιο χατίρι θα τους κάνεις. Και τα… χατίρια είναι κυρίως διαφημιζόμενα παιχνίδια και γλυκά, που είναι εισαγόμενα ή από πολυεθνικές. Έχουμε κλείσει την τηλεόραση για να μη… βλέπουν τις Σειρήνες, αλλά με τόσα φυλλάδια προσφορών όλο και κάτι θα μας ζητήσουν».
Το 95% των προϊόντων στο παντοπωλείο της Αθανασίας Παναγοπούλου είναι ελληνικά, με προτίμηση στα εποχικά μεσσηνιακά προϊόντα.
«Στο κατάστημά μας σπάνια θα πουλήσουμε προϊόντα εισαγωγής, και μόνο όταν είναι ανάγκη, όταν αντίστοιχα δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά», λέει η κα Παναγοπούλου. «Το τελευταίο διάστημα, οι πελάτες μας προτιμούν ελληνικά και μάλιστα μεσσηνιακά, ενώ όλο και περισσότερο στρέφονται σε προϊόντα χύμα. Ψάχνουν πλέον το ελληνικό. Έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη να στηρίξουν τη χώρα, τους Έλληνες παραγωγούς και, πριν αγοράσουν, μας ρωτάνε: “Είναι ελληνικό;”. Αναζητούν, βέβαια, πάντα τις προσφορές. Έχοντας λιγοστά χρήματα να ξοδέψουν εκτιμούν περισσότερο από ποτέ τη σχέση ποιότητας και καλής τιμής».
«Πλέον, οι πελάτες κοιτάνε πρώτα τις προσφορές», μας είπε ο Ιωάννης Λαφαζάνος του επώνυμου καταστήματος υποδημάτων. «Πιστεύω να αλλάξει λίγο το κλίμα –και τώρα με την ορκωμοσία της νέας κυβερνήσεως- γιατί είναι κυρίως ψυχολογικό το πρόβλημα. Ευελπιστούμε στις γιορτές που πλησιάζουν για να ανοίξει λίγο η δουλειά. Δε βοήθησε και ο καιρός φέτος. Μόλις σήμερα άρχισαν τα πρώτα κρύα, μέχρι χθες ήταν ακόμα καλοκαίρι».
'Θάρρος΄
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου